tisdag 15 januari 2013

Havrebröd!


Ett bröd som jag bakar så ofta jag kan är Havrebröd.
Det är super gott och går åt i en rasande fart.....
Det är väl isåfall det enda negativa för man sparar en hel del pengar
på att baka själv.


 Här är receptet.
Jag brukar dubbla receptet för att få åtta limpor.
Bra om man har varmluftsugn.

Havrebröd
3 dl fiberhavregryn
6 dl vatten 
0,5 tsk salt

Koka gröten och töm sedan i degskålen.
Blanda sedan i:

4 dl kallt vatten
0,5 dl olja
2 msk mörk brödsirap
2 tsk salt

Låt svalna till 40 grader 
(37 om du använder färk jäst).
Ta i 50 g torrjäst och blanda tills den löst sig.
Töm i ca 2 liter vetemjöl och blanda väl.
Låt jäsa ca 30 min.
Knåda degen väl och forma 4 knubbiga limpor.
Lägg på plåt och låt jäsa ca 30 min.
Pensla med vatten, strö över lite havregryn.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 min 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar